نصرالله: اگر مقاومت نبود، لبنان به دست اسرائیل اداره می‌شد

دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنان خود تأکید کرد، این مقاومت بود که لبنان را از دست اسرائیل نجات داد.
  سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان، در مراسم بزرگداشت شهید «الحاج علی احمد فیاض» (الحاج علاء) در شهرک «انصار» در جنوب لبنان به سخنرانی پرداخت.

این سخنرانی در شرایطی انجام می‌شود که عربستان سعودی به همراه کشورهای همسوی عربی، حملات سیاسی، امنیتی و رسانه‌ای شدیدی علیه حزب‌الله و کل کشور لبنان آغاز کرده و شورای همکاری خلیج فارس به رهبری عربستان، حزب‌الله لبنان را یک گروه تروریستی خوانده است.

در این مراسم پس از قرائت قرآن و اجرای سرود ملی لبنان و سرود مقاومت، سید حسن نصرالله سخنان خود را آغاز کرد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در ابتدای سخنان خود، شهادت الحاج علاء را به خانواده‌اش تبریک و تسلیت گفت و با یادآوری شهدای سوریه، یاد آن‌ها را گرامی داشت.

سید حسن نصرالله در بخش ابتدایی سخنان خود گفت: «علاء» در ابتدای جوانی به صفوف مقاومت لبنان پیوست و او کسی بود که تمام عمرش را در مبارزه گذراند و در نهایت نیز در میدان نبرد شهید شد. او کسی بود که در کنار حاج عماد مغنیه، قدرت بازدارندگی و عملیاتی مقاومت را بنا نهاد و مقاومت به یک قدرت واقعی تبدیل شد که دشمن اسرائیلی آن را در معادلات خود به حساب می‌آورد.

حسن نصرالله در ادامه با تأکید بر نقش مقاومت در منطقه و لبنان گفت: همه ما می‌دانیم که اگر همه ما دست روی دست می‌گذاشتیم و منتظر استراتژی عربی واحد می‌ماندیم، در حال حاضر اسرائیل کماکان در جنوب و پایتخت لبنان بود. اگر مقاومت لبنان نبود، در حال حاضر اسرائیل بر لبنان حاکم بود و جوانان لبنانی نیز در زندان‌ها بودند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان با تأکید بر دشمنی کشورهای عربی با مقاومت، گفت: بیشتر کشورهای عربی که ما را تررویستی خوانده‌اند، ارتباطی با مقاومت ندارند نه ارتباط مالی و نه سیاسی به استثنای سوریه.
وی افزود: آنچه که کشور را حفظ می کند ارتش، ملت و مقاومت است. کسانی که انتظار دارند اتحادیه عرب یا اجماع عربی مانع اسرائیل از تجاوز علیه لبنان شوند و یا از لبنان دفاع کنند، در اشتباه هستند.

سید حسن نصرالله تاکید کرد که در جنگ 33 روزه در سال 2006 از اتحادیه عرب و کشورهای عربی درخواست نکردیم که برای کمک به لبنان و مقاومت وارد عمل شوند. آنها نه تنها کمکی نکردند بلکه علیه مقاومت اقدام کردند و همین مساله درباره جنگ صهیونیست‌ها علیه غزه نیز تکرار شد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان، ادامه داد: ضمانت وجود چنین سازمان‌هایی حمایت از اسرائیل و بقای اسرائیل است. این مقاومتی که امروزه به تروریستی بودن متهمش می کنند؛ همانی است که کرامت و عزت عربی را به برخی باز گرداند.

سید حسن نصرالله اظهار داشت، از کسانی که درباره شرافت هویت و حقوق عربی سخن می‌گویند می‌خواهم این سوال را مطرح کنم که چه کسی به اندازه اسرائیل به عربیت، ملت عرب و ارتش‌های عربی اهانت کرده است؟

وی گفت: هنوز اشغال سرزمین‌های فلسطین ادامه دارد و قتل مردم در این کشور استمرار دارد و تجاوزات به مسجد الاقصی هر روزه شده است، در طی 67 سال گذشته چه کاری انجام دادید و اکنون چه می‌کنید؟
سید حسن نصرالله ادامه داد: هر نظام یا ارتشی که آماده نبرد با اسرائیل شد، رژیم سعودی از شیعه و سنی سخن گفت؛ آیا جمال عبدالناصر شیعه بود یا ملت فلسطین شیعه هستند؟

وی تصریح کرد که حزب‌الله لبنان محبوبیت خود در میان مردم جهان عرب و قداستش را از اتحادیه عرب به دست نیاورده و تمام انتقادات مردمی در جهان عرب از تصمیم اتحادیه عرب در تروریستی معرفی کردن حزب الله ناشی از این است.

حسن نصرالله، با یادآوری جنگ بوسنی گفت: در آن زمان دو دیدگاه در لبنان وجود داشت، عده‌ای که از سوی عربستان هدایت می‌شدند و البته به هیچ وجه نماینده اهل سنت نبودند؛ اعتقاد داشتند که باید انتقام بوسنی را از مسیحیان لبنان گرفت و پس از آن نیز چندین اقدام خرابکارانه و تجاوزکارانه انجام دادند، اما گروه دومی نیز بود که تفکر مقاومت محسوب می‌شد و آن‌ها به بوسنی رفتند.

وی در این باره افزود: ما سلاح و پول آن چنانی نداشتیم اما «الحاج علاء» و دوستانش به بوسنی رفتند و در آن‌جا به نبرد پرداختند و ما شهدای بسیاری را در بوسنی تقدیم کردیم، آیا این تروریسم است؟

نصرالله گفت: ما برای دخالت در تصمیمات سیاسی به بوسنی هرزگوین سفر نکرده بودیم، بلکه براساس اخلاق، دین و قانون برای کمک به مردم مسلمانی که هر روز قتل عام می شدند، می‌رفتیم.

وی افزود: چرا امروز حزب‌الله را متهم می کنند که مقاومت طایفه‌ای است آیا در بوسنی هرزگوین شیعیان بودند که از آنها دفاع کنیم؟ مسلمانان در بوسنی هرزگوین از اهل تسنن بودند و حاج علایی که مراسم امروز مناسبت گرامیداشت وی است، خانواده، مقاومت و سرزمین خود را به سمت بوسنی هرزگوین ترک کرد تا از آبروی برادران مسلمان ما در این کشور دفاع کند؟ با این وجود آیا ما طایفه‎‌ای عمل می کنیم؟

واکنش ظریف به اقدام عربستان


وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: حزب الله تنها سازمانی است که در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی توانسته است از تمامیت ارضی لبنان حمایت کند و اشغالگران را از لبنان بیرون راند.
  محمد جواد ظریف عصر شنبه در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه مالت در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا در خصوص تروریستی دانستن حزب الله لبنان توسط شورای همکاری خلیج فارس اظهار داشت: احساس می کنم بعضی از کشورهای حوزه ما به ویژه دولت سعودی با توجه به سیاست های غلطی که دنبال کردند در پی ایجاد تنش و نا امنی در کل منطقه هستند و این سیاست ها به قیمت استفاده از برخی عناوین می باشد که فقط برای رژیم صهیونیستی خوشایند است و تمام آزادی خواهان جهان عرب را از این حرکت متنفر می کند.

وی اضافه کرد: حزب الله تنها سازمانی است که در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی توانسته است از تمامیت ارضی لبنان حمایت کند و اشغالگران را از لبنان خارج کند و این اقدام نه تنها محکوم و بی اعتبار است بلکه باعث می شود کسانی که این اقدامات را دنبال می کنند نقش منفی این کشورها در منطقه و جامعه جهانی آشکار شود.

وی خاطرنشان کرد: ما بارها همسایگان را به روی آوردن به گفت وگو ، تعامل مثبت و حسن همجواری و دوری از اقداماتی که تنها می تواند به خشونت و تنش و تشنج در منطقه دامن بزند فرا خواندیم و آثار سیاست های غلط قبلی را امروز در سوریه و یمن مشاهده می کنند و بهتر است قبل از اینکه این اقدامات قابل کنترل و برخورد نباشد و دامن خودشان را بگیرد متوقف کنند و به ندای گفت وگو ، همکاری و حسن همجواری پاسخ مثبت دهند.

ظریف همچنین در خصوص روابط ایران و مالت اظهار داشت: بسیار خوشحالم که برای اولین بار در تاریخ میزبان وزیر محترم خارجه مالت در ایران هستیم .

وی اضافه کرد: ایران و مالت از دهه 50 شمسی دارای روابط سیاسی هستند و دو کشور نزدیک به 44 سال رابطه سیاسی دارند.

ظریف تصریح کرد: اما در سالهای گذاشته روابط ما به دلیل تحریم ها رکود جدی داشته و هیچگاه در طول تاریخ دو کشور نتوانسته اند از تمام ظرفیت ها برای توسعه روابط استفاده کنند.

ظریف خاطرنشان کرد مالت یکی از اعضای اتحادیه اروپاست که در سال آینده میلادی ریاست اتحادیه اروپا را به عهده خواهد گرفت .

وزیر امورخارجه با اشاره به همزمانی ریاست مالت بر اتحادیه اروپا با تغییر دولت در ایالات متحده آمریکا در سال آینده اظهار داشت: این امر مسوولیت ویژه ای برای ریاست دوره ای اتحادیه اروپا برای تضمین تعهدات اروپا در قالب برجام خواهد داشت.

ظریف بانکداری ، بیمه ، کشتی رانی ، تعمیرات کشتی ، آموزش حقوق بین الملل و حقوق دریایی را از محورهای گفت وگوهای خود با جورج وللا عنوان کرد و اظهار داشت: مالت کشور توریست پذیری است که دارای زیرساخت های گردشگری است و این کشور می تواند با جمهوری اسلامی ایران برای تقویت زیر ساخت ها همکاری کند.

ظریف گفت: بحران های منطقه ای و خطر گسترش افراطی گری و تروریسم در منطقه و خطر خشونت به عنوان یک پدیده جهانی اتحادیه اروپا و مالت را با خطر رو به رو می کند ضمن اینکه باعث ایجاد امواج مهاجرین به اتحادیه اروپا شده است.

وزیر امورخارجه خاطرنشان کرد: نزدیکی مالت به سواحل شمال افریقا از جمله لیبی باعث می شود دوستان ما در مالت نگرانی ویژه ای داشته باشند و بنابراین در زمینه های مختلف مبارزه با تروریسم و افراطی گری محورهای گفت وگوهای دو طرف بود.

وی خاطرنشان کرد: زمینه برای تعامل بیشتر بین جمهوری اسلامی ایران و مالت فراهم شده و امیدوار هستیم روابط به نفع دو کشور و همچنین همکاری گسترده میان ایران و اتحادیه اروپا بیانجامد.

صدور حکم پرونده بابک زنجانی ; محکوم اعدام

 حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای از صدور حکم پرونده بابک زنجانی و دو متهم دیگر پرونده فساد نفتی در دادگاه بدوی خبر داد و گفت: دادگاه بدوی این سه متهم را مفسد فی الارض تشخیص داده و به اعدام محکوم کرده است.
به گزارش خبرنگار حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در نود و سومین نشست خبری با اصحاب رسانه از صدور حکم پرونده بابک زنجانی و دو متهم دیگر پرونده فساد نفتی در دادگاه بدوی خبر داد و گفت: دادگاه بدوی این سه متهم را مفسد فی الارض تشخیص داده و به اعدام محکوم کرده است.

وی ادامه داد: علاوه بر اعدام به رد مال به شاکی ( شرکت ملی نفت ایران ) و همچنین به جزای نقدی معادل یک چهارم پولشویی محکوم شده است.


برای مشاده مشروح جلسات دادگاه زنجانی به لینک‌های زیر مراجعه کنید.

در جلسه اول، دوم و سوم که مهرماه سال جاری برگزار شد کیفرخواست 237 صفحه‌ای پرونده فساد نفتی قرائت شد و در جلسات چهارم، پنجم و ششم رسیدگی به این پرونده نیز بیش از 60 صفحه از دفاعیات 200 صفحه‌ای بابک زنجانی متهم ردیف اول قرائت شد.در جلسه هفتم محاکمه بابک زنجانی نیز مرتضی تورک معاون دادستان تهران به ارائه توضیحاتی در مورد توقیف، کارشناسی و ارزشیابی اموال متهم نفتی پرداخت.
در جلسه هشتم نیز وکیل شرکت HK و زیر مجموعه شرکت نفت ایران به قرائت شکایت خود از متهم نفتی پرداخت.در جلسه نهم نیز وکلای بانک مسکن و سازمان تامین اجتماعی به قرائت شکایات خود از متهم نفتی پرداختند و بابک زنجانی ادامه دفاعیات خود را بیان کرد.
در جلسه دهم و یازدهم  و دوازدهم نیز متهم نفتی به قرائت ادامه دفاعیات خود پرداخت.
در جلسه سیزدهم نیز کارشناس بانک مرکزی در ادامه دفاعیات متهم نفتی به بیان جزئیات قراردادهای نفتی بابک زنجانی پرداخت.
در جلسه چهاردهم رسیدگی به این پرونده دفاعیات متهم نفتی به پایان رسید و وکیل وی به بیان دفاعیات خود پرداخت.
در جلسه پانزدهم و شانزدهم رسیدگی به این پرونده نیز رسول کوهپایه زاده وکیل متهم نفتی نیز به قرائت ادامه دفاعیات پرداخت.

در جلسه هفدهم رسیدگی به این پرونده دفاعیات وکیل متهم نفتی به پایان رسید وی در این جلسه خواستار صدور رای برائت شد. همچنین نجفی معاون دادستان تهران به دفاع قاطع از کیفرخواست پرداخت.
در جلسه هجدهم رسیدگی به پرونده فساد نفتی معاون دادستان تهران با استناد به ماده ۲۸۸ قانون مجازات اسلامی جدید پاسخ وکیل بابک زنجانی مبنی بر چرایی صدور اتهام افساد فی الارض در کیفرخواست را داد و مهدی شمس متهم ردیف دوم به قرائت دفاعیات خود پرداخت.

در جلسه نوزدهم رسیدگی به این پرونده مهدی شمس متهم ردیف دوم به قرائت دفاعیات خود پرداخت.

در جلسه بیستم رسیدگی به این پرونده مهدی شمس متهم ردیف دوم به قرائت ادامه دفاعیات خود پرداخت.

در جلسه بیست و یکم رسیدگی به این پرونده 
وکیل مهدی شمش و حمید فلاح هروی به ادامه قرائت دفاعیات خود پرداخت. جلسه بیست و دوم رسیدگی به این پرونده بنا به تقاضای متهم ردیف دوم و تقاضای مکرر متهم ردیف اول و با استناد به ماده 352 قانون آیین دادرسی کیفری جدید،  به صورت غیر علنی برگزار شد.در جلسه بیست و سوم رسیدگی به این پرونده متهم ردیف سوم به قرائت ادامه دفاعیات خود پرداخت و قاضی صلواتی از منابع دریافتی فلاح از بابک زنجانی پرده برداشت.

در جلسه بیست و چهارم رسیدگی به این پرونده قرائت دفاعیات وکیل حمید فلاح هروی متهم ردیف سوم پایان یافت و قاضی صلواتی 
با استفاده از اختیارات قانونی یک ماه به بابک زنجانی و وکیلش برای بازپرداخت بیت المال مهلت داد.پس از اتمام این مهلت یک ماهه وکیل بابک زنجانی دوباره از دادگاه تقاضای استهمال کرد که دادگاه به منظور رفع تحریم‌ها و بازشدن سوئیفت و از بین بردن هر گونه بهانه جویی یک ماه دیگر به بابک زنجانی فرصت داد تا برای بازگرداندن پول بیت المال اقدام کند.

در جلسه بیست و پنجم نیز متهم نفتی گزارشی از اقدامات 45 روزه مهلت دادگاه به وی را تشریح و نماینده دادستان اشد مجازات را برای هر سه متهم پرونده تقاضا کرد.

در جلسه بیست و ششم و آخرین جلسه نیز متهم ردیف دوم و سوم آخرین دفاعیات خود را ارائه کردند.